Growth Mindset
Growth Mindset er i praksis å ha den realistiske og vitenskapelig korrekte forståelsen av hvordan vekst og læring oppstår. Mestring kan kun erverves gjennom hard innsats og utholdenhet i arbeidet mot et spesifikt satt mål over tid.
Gjennom å etablere et perspektiv der vi ser at dette er den eneste måten å bli god på og dermed den eneste prosessen vi bør styrke og belønne både i oss selv og andre, så kan vi bidra til å kultivere en sunn arbeidsholdning. Som er den eneste som faktisk bidrar til å gjøre oss bedre, både på kort og lang sikt. I motsetning til den svekkingen av arbeidsinnsats og påfølgende mestring vi egentlig bidrar til, når vi skryter av mestring som en personlig egenskap. Som ved motpolen til Growth Mindset; Fixed Mindset. Nemlig troen på at det å være flink i noe er en satt personlig egenskap, ikke resultatet av hardt arbeid. Et perspektiv som paradoksalt bidrar til å gjøre oss dårligere, både på kort og lang sikt. La meg forklare hvorfor.
Growth mindset er et begrep som ble etablert av psykologi-forskeren Carol Dweck ved Stanford University på begynnelsen av 2000- tallet. Det Carol oppdaget var at vår tradisjonelle vane med å rose noen når de er flinke til noe, som om dette er noe de er gode på som et ledd av deres personlige egenskaper, overraskende nok ser ut til å ha en paradoksal negativ effekt.
Hvem av oss pleier vel ikke å si «så flink du er til å X» når noen har vist oss hvor flinke de er i noe? I den grad du har avsluttet denne setningen med noe annet enn et verb som beskriver selve arbeidsprosessen som har ført til den gode prestasjonen, hvilket sjeldent er naturlig for oss å gjøre, så kan vi utrolig nok bidra til å gjøre personen dårligere i det vi nå synes de er så gode på. Dette kan høres ganske absurd og kontraintuitivt ut, men det er dessverre helt sant. La meg forklare hvorfor.
Den primære mekanismen bak denne paradoksale effekten av å gi ros som indikerer at en god evne eller prestasjon er identitetsforankret, er at vi forsterker troen på at god ytelse er en satt egenskap. Det forsterker det vi kaller et fixed mindset, som er troen på idéen om at gode prestasjoner er resultatet av naturlige og medfødte egenskaper, som dermed er forholdsvis konstante. Er du intelligent eller flink i noe, så innebærer et fixed mindset troen på at dette er medfødte egenskaper som noen har og andre ikke har. Det er kort og godt troen på at noen er bedre enn andre i ting fra naturens side.
Medfødt talent er selvfølgelig en gunstig fordel, men er ikke hva som best predikerer hvem som blir virkelig god over tid. Det gjør derimot de to effektive ingrediensene for mestring: utholdenhet og innsats. Nøyaktig så lite mystisk er det, enten du er blant dem som sier heldigvis eller dessverre. Mengde tid og innsats brukt på konsentrert og målrettet gjentagende arbeid mot det vi ønsker å bli god på, er det eneste parameteret som gjør oss gode i noe. Vi må gjerne ha talent også, hvilket kan bidra til at denne oppskriften blir ekstra effektiv.
Det er nemlig ingen mirakelkur for gode ferdigheter. Kun den praktiske og realistiske kuren av hardt og kontinuerlig arbeid over tid kan gi ekstraordinær mestring. Hovedmekanismen bak dette er nevroplastisitet. Hjernen er som resten av kroppen; et organ som behøver å trenes opp for å bli god på noe. Vi står alltid igjen med det vi aktivt bruker i livene våre nå. Uansett hvor gode vi pleide å være en gang i tiden, så var vi sannsynligvis det da nettopp siden vi jobbet så hardt for det.
Mindset og Fixed Mindset
Siden den underliggende hovedmekanismen som gir utfallene vi ser av å tro på enten et fixed eller growth mindset er så avgjørende, bør vi å se på hva et mindset er. Mindset viser seg å være blant de mektigste psykiske mekanismene vi har, og er vår forståelse av hvordan noe opererer. Vår tro om hvordan noe opererer blir et filter som besgtemmer hvordan vi organiserer infromasjon. Det skaper våre forventninger og handlinger i møte med det vi har en tro om. Hvilket gjør mindsets til et av de mest avgjørende og utslagsgivende psykologiske konseptene vi har.
Tror vi på et fixed mindset teorien om talent som en personlig egenskap, vil vi indirekte lære dette mindsettet til andre gjennom måten vi gir komplimenter på. Hva vi roser og belønner sier noe om vår teori om hva som er årsaken til mestring. Så vi undergraver den andres ferdigheter når vi komplimentere deres talent, siden vi da lærer dem feil teori om hva som gir god mestring. Hvilket er hovedmekanismen bak den negative effekten av å gi identitetsbasert ros for gode ferdigheter.
Ved å forsterke den feilaktige teorien omkring mestring som en personlig egenskap, bidrar vi til en tro som kan medføre at vedkommende ikke lenger tror de trenger å jobbe så hardt for å være god. Hvilket er grunnen til at vi ser at det å rose gode ferdigheter som personlige egenskaper gjennom å gi identitetsforankret tilbakemeldinger, bidrar til å undergrave vedkommenes ferdigheter i lengden. Siden vi aktivt lærer dem et feilaktig mindset om hvordan gode ferdigheter oppstår.
For hva gjør vi når vi allerede har blitt anerkjente og identifisert som en som er veldig god på noe? Forskning viser at vi da paradoksalt nok slutter å gjøre mer av det. Plutselig har vi kun noe å tape på å fortsette arbeidet. Vi vil gi oss på topp, slik at vi kan beskytte vår posisjon som en vinner. Hvilket er grunnen til at vi ser ved forskning at vi ved å gi identitetsforankrede komplimenter, kun opppnår at vedkommende i andre omgang slutter å prøve å ta på seg flere og vanskeligere utfordringer innenfor den samme aktiviteten. Som sekunært bidrar til at personen gradvis blir dårligere i det de engang var så gode på, siden vi trenger å nettopp stadig øke vanskelighetsgraden og utfordre oss videre, hvis vi skal fortsette å bli bedre i noe.
Optimal læring
Skal vi fortsette vår læringsprosess og utvikle oss selv til å bli stadig bedre i en ferdighet, så kan vi kun gjøre èn ting; fortsette å jobbe hardt og målrettet. Vi må bite tennene sammen og fortsette å utfordre oss selv optimalt, gjennom å stadig ta på oss vanskeligere oppgaver av samme kaliber. Kun gjennom en slik prosess av gradvis akselererende vanskelighetsgrad, kan vi utvikle oss til å bli bedre. Og det er gjennom denne prosessen alene ekspertise kan oppstå. Det springer ut av et hardt og vedvarende treningsopplegg, ikke som et ledd av noens identitet.
Gjennom å forsterke troen på at noen er flinke i noe bidrar vi paradoksalt nok til at vedkommende ikke tør å øke vanskelighetsgraden, siden de nå plutselig kun har noe å tape ved å utfordre seg ytterligere. Det skaper en umulig grobunn for ekspertise, siden det gjør prosessen vi kan bli gode gjennom til et slags minefelt der vi kun står i fare for å miste tittelen vi allerede har.
Etabler et Growth Mindset
Å etablere et growth mindset handler om å danne en vitenskapelig korrekt forståelse av mekanismene som bidrar til å skape mestring, i en hvilken som helst kunst. Slik at vi kan rose innsats som styrker den virksomme prosessen som er selve kunsten til store kunstere. Og det er kompetansen på denne prosessen og styrkingen av den i oss selv og hverandre, vi bør konsentrere oss om å etablere.
I stedet for å fortsette å spre og forsterke myten og at gode ferdigheter er en del av vår identitet, siden identitet er noe passivt og statisk. Hadde det vært slik, hadde vi ikke trengt å jobbe så hardt for å bli god. Og det er denne fatale kontrasten som utgjør det effektive skillet mellom et fixed og growth mindset. Er vi flinke på noe vi er? I så fall behøver vi ikke gjøre noe. Forresten så bør vi slutte å gjøre noe, siden det da kun vil kunne komme til syne at vi ikke lenger er like flinke som andre har trodd at vi er.
Growth mindset er den korrekte forståelsen av hvordan vi blir gode
Det er kun gjennom vedvarende øvelse over tid vi kan bli gode. Og da blir vi som regel gode, siden hjernen vår er en ferdighetsmuskel, som vi kan trene til å gjøre så og si alt. Dette er det viktigste budskapet med growth mindset.
Vi kan lære oss å bekrefte og forsterke prosessen som gjør oss god ved å belønne den med ros; nemlig prosessen av utholdenhet og innsats. Oppskriften er både enkel, konkret og har høy suksessrate. Følger du dette programmet over tid, kan du bli nøyaktig så god som du ønsker i det du setter du bestemmer deg for. Så la oss begynne å rose det vi som bør forsterkes både i oss selv og andre; hardt arbeid for å oppnnå og utvikle gode ferdigheter. Kjedelig som det kan høres ut, så er det både sant og virksomt. Hardt arbeid kan skape magi. Growth mindset er å styrke kunsten som skaper magi på ordentlig, i stedet for illusjonen om det. Og da kan vi bli gode, i det vi vil.